تفاوت مدرسه غیر انتفاعی با دولتی

برای بررسی تفاوت مدرسه غیر انتفاعی و دولتی باید در ابتدا باید روی رویکردهای هر یک از مدرسه‌ها تمرکز کنید. در این صورت با در نظر گرفتن شرایط، روحیه و سن فرزندتان می‌توانید انتخاب بهتری برای او داشته باشید.

به طور معمول، مدارس غیردولتی با اهدافی مثل جذب سرمایه‌ مردمی برای آموزش و پرورش و کمک به آن تأسیس می‌شوند.

در واقع، تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی بیشتر به منبع تأمین سرمایه آن‌ها مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، مدارس غیر انتفاعی منبع تأمین سرمایه خود را والدین و اخذ شهریه از آن‌ها در نظر می‌گیرند.

به همین دلیل هم امکانات بیشتری نسبت به مدارس دولتی برای مدارس خود فراهم می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس، تغذیه دانش آموزان، برنامه‌های جانبی، کلاس‌های فوق برنامه و غیره اشاره کرد. در عین حال، کیفیت آموزش در مدرسه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا که اگر رویکرد مناسبی برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته نشود، کودک از فضای جامعه دور شده و در محیط مدرسه نیز از آموزش دلسرد می‌شود.

در مدارس دولتی با توجه به اینکه منبع تأمین سرمایه، دولت محسوب می‌شود، امکانات به مراتب کمتری نسبت به مدارس غیر انتفاعی موجود است و این مدارس از طریق مشارکت مردم، مطابق اهداف، ضوابط، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تأسیس و اداره می‌شوند.

اما در عین حال کیفیت آموزش در حد استانداردی رعایت شده و کودکان به خوبی آموزش داده می‌شوند. همچنین در این مدارس کودکانی از تمامی اقشار جامعه تحصیل می‌کنند و به همین دلیل دانش آموزان می‌توانند نحوه تعامل با اطرافیان و برقراری ارتباط را به خوبی آموزش ببینند و در صورت لزوم از حقوق اجتماعی خود به درستی دفاع کنند!

۱. زمان آموزش

از نظر زمان آموزش مدارس دولتی و غیر انتفاعی هر دو موظف هستند که مطابق الگوی آموزش و پرورش دروس مشخص شده را تا ساعت ۱۲ به دانش آموزان ارائه دهند.

البته مدارس غیر انتفاعی با صلاح‌دید خود کلاس‌های جانبی و فوق برنامه نیز خارج از ساعات عادی کلاس برگزار می‌کنند.

 

 

 

۲. آموزش زبان انگلیسی

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت مدارس غیر انتفاعی آموزش جدی زبان انگلیسی فراتر از آموزش تعیین شده در چهارچوب سرفصل‌های آموزشی آموزش و پرورش به دانش آموزان است.

البته در این میان برخی از مدارس غیر انتفاعی آموزش دو زبانه را بدون اخذ مجوزهای لازم ارائه می‌دهند.

 

۳. تعداد دانش آموزان

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مدرسه غیر انتفاعی با دولتی تعداد کمتر دانش آموزان در کلاس‌های مدارس غیر انتفاعی است. در این شرایط معلمان و مدرسه می‌توانند زمان و امکانات بیشتری را برای آموزش هر دانش آموز اختصاص دهند.

با وجود این، همان طور که اشاره کردیم، دانش آموزان برای آموزش در محیطی مشابه جامعه واقعی خودشان نیاز به آموزش در مدارس دولتی نیز دارند.

 

۴. کیفیت آموزش

از نظر کیفیت آموزش‌های رسمی معلمان مدارس دولتی معمولا افراد جوان‌تری بوده و زیر نظر آموزش و پرورش دوره‌های ضمن خدمت خود را می‌گذرانند.

همچنین معلمان مدارس دولتی با علوم و روش‌های جدید آموزش آشنا هستند و نظارت بیشتری روی روش‌های آموزشی آنان انجام می‌شود. از سوی دیگر، مدارس غیر انتفاعی به دلیل اخذ هزینه آموزشی بیشتر از والدین، روش‌های دقیقی برای انتخاب معلمان باتجربه، کارآزموده و حرفه‌ای به کار می‌گیرند.

با این حال معلمان مدارس غیر انتفاعی معمولا با هدف کسب درآمد بیشتر وارد این مدارس شده و تلاش زیادی برای به روز نگه داشتن اطلاعات آموزشی خود نمی‌کنند.

در عین حال هر دو نوع مدرسه نیز ممکن است نکات قوت و ضعفی در این زمینه داشته باشند. لذا برای تصمیم گیری بهتر، توصیه می‌کنیم خودتان نیز تحقیقات لازم را در این زمینه انجام دهید.

 

 

 

 

۵. مدیریت مدرسه

انتخاب یا عدم انتخاب یک مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی با نحوه مدیریت مدرسه ارتباط مستقیمی دارد.

به عبارت دیگر، مدرسه‌ای که محیطی مناسب برای دانش آموزان فراهم می‌کند، رویکردی تعاملی بین اولیا با مربیان برقرار می‌کند، چشم اندازهای آموزش مشخص دارد و روی رفتار مربیان و مسئولین مدرسه با دانش آموزان نظارت می‌کند به این معنی است که مدیری توانمند دارد.

یک مدیر توانمند روی کادر آموزشی مدرسه نظارت داشته، در صورت وجود مشکلات و ضعف‌های احتمالی، آن‌ها را برطرف می‌کند و همچنین می‌تواند مدرسه را در جهت رسیدن به اهدافش به خوبی هدایت کند.