. اهمیت آموزش مقطع ابتدایی

دبستان اولین سطح آموزشی است که همه کودکان در سراسر جهان باید آن را بگذرانند. معلمان در سراسر جهان آموزش ابتدایی را مهمترین قسمت زندگی آموزشی هر فرد می دانند. اگرچه خیلی از افراد تمایل دارند که بر سالهای تحصیل در دانشگاه تأکید کنند؛ اما مدرسه ابتدایی مطمئناً اولین نقطه عطفی است که زندگی فرد را هم در سطح حرفه ای ، هم در سطح علمی و هم در سطح شخصی تعریف می کند.

آموزش ابتدایی جزء ضروریات زندگی کودکان است. زیرا کودکان امید و منبع حیاتی کشور هستند. بنابراین ، آنها باید از این طریق نظام آموزشی فرآیند یادگیری را تجربه کنند تا توسعه ای ایجاد کنند که متمرکز بر داشتن شهروندانی باشد که بتوانند در پیشرفت و ترقی کشور مشارکت داشته باشند. بسیاری از کشورها بر سرمایه گذاری در بخشهای دیگر متمرکز هستند در حالیکه به آموزش ابتدایی حداقل توجه می شود. این امر به خصوص در کشورهای در حال توسعه بسیارشایع است. در نتیجه وقتی اکثریت جمعیت یک کشور از افراد بیسواد تشکیل میشود، اثرات مخربی برجای میگذارد. بی سوادی ستون فقرات بسیاری از اشتباهاتی است که افراد به دلیل کمبود اطلاعات مرتکب می شوند.

۲. لزوم توجه به آموزش در مقطع ابتدایی

کیفیت آموزش ابتدایی که دانش آموزان دریافت می کنند میزان توانایی فکری آنها را حتی در بزرگسالی تعیین می کند. نقش و ارزش آموزش ابتدایی از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. با این حال ، امری بدیهی و ضروری است. دستیابی به این دانش اولیه به افراد کمک می کند تا در مورد مسائلی که در زندگی با آنها روبرو می شوند تصمیمات هوشمندانه ای بگیرند.
یک مطالعه اخیر نشان داد که کشورهای آفریقایی که سالها پیش در آموزش ابتدایی سرمایه گذاری چشمگیری کرده اند ، اکنون توسعه اقتصادی را از این سرمایه گذاری گرفته اند. علاوه بر این ، این آموزش از آنجایی که تحصیلات ابتدایی را اجباری کرد ، به توسعه اجتماعی و اقتصادی در اروپای غربی منجر شده است. دولت ها باید تلاش کنند تا آموزش ابتدایی را در اولویت قرار دهند زیرا این امر از توسعه در سایر بخش ها نیز پشتیبانی می کند.

۳. تاثیر آموزش ابتدایی بر کودکان

آموزش ابتدایی این فرصت را به کودکان می‌دهد که گروهی پایدار برای تعامل داشته باشند. معمولاً وقتی کودکان از چهره‌های آشنا دور می‌شوند ، دچار اضطراب جدایی می‌شوند. با این‌حال ، باگذشت زمان و هم‌زمان با شروع یادگیری کودکان در اوایل کودکی ، آن‌ها روزانه و به‌طور منظم با چهره‌ای مشابه ارتباط برقرار می‌کنند. این امر به دلیل دل‌بستگی به سایر کودکان در سن آن‌ها است ، جنبه‌ای که در رشد و نمو کودک بسیار ضروری است. بنابراین ، آموزش ابتدایی تعامل پایدار بین گروه‌های همسالان ، بازی و اشتراک را فراهم می‌کند. بنابراین ، آموزش مقدماتی به کودکان اجازه می‌دهد تا با دوستان خود ملاقات کنند و هنگام یادگیری واژگان را کسب و توسعه دهند.

هنگامی‌که کودکان با همسالان خود صحبت می‌کنند ، آن‌ها همچنین می‌آموزند که چگونه تصمیم شخصی و همچنین انتخاب کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند با دوستان خود در فعالیت‌ها و بازی‌های مختلف شرکت کنند و لذت ببرند. هنگامی‌که آن‌ها در مدرسه هستند ، توانایی شنیدن آن‌ها رشد می‌کند ، آن‌ها همچنین مفهوم اشتراک و نوبت گرفتن را کسب می‌کنند. بعلاوه ، وقتی کودکان توسط معلمان خود شناخته و تشویق می‌شوند ، به آن‌ها کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفس پیدا کنند و اهداف شخصی را تعیین کنند.

ضعف در آموزش ابتدایی منجر به ایجاد تأثیرات منفی بر دانش آموزان می شود. چون آموزش ابتدایی رشد و نمو جنبه های مختلف کودک را در ارتباط با جامعه تعیین می کند. بنابراین ضعف در آموزش مقطع ابتدایی، مبنای عادات و رفتارهای بد ، عادت های بد یادگیری و همچنین ضعف تحصیلی در مقاطع دیگر است. آموزش ابتدایی مهمترین گامی است که کودکان در کار آموزشی خود برمی دارند و در رشد تکوینی کودکان مفید است. مدارس ابتدایی به کودکان فرصت می دهند تا انرژی اضافی خود را از طریق فعالیت و بازی از بین ببرند و راه پیشرفت و خلاقیت آنها را فراهم کند.

 

۴. تاثیر مدارس در رشد کودکان

مدارس ابتدایی محیطی امن برای رشد در کودکان فراهم می کنند و همچنین انگیزه و مهارت هایی را برای کودکان فراهم می کنند که آنها بتوانند از پس شرایط شخصی برآیند. علاوه بر این، کودکانی که در مدرسه هستند ، در موقعیت بهتری می توانند ایده های جدید را جستجو کنند و همچنین به آنها این فرصت را می دهند که وقت بیشتری را با همسالان خود سپری کنند و به رشد شخصیت و مهارت های شخصی خود کمک کنند.کودکانی که در دوران تحصیلات ابتدایی خود با موفقیت سپری میکنند از نظر اجتماعی و عاطفی سالم هستند. آنها مشتاق ادامه کارها و چالش های جدید در موقعیت های کودکانه خود هستند. در نتیجه ،کودکان در مدرسه امورات خود را جدی تر پیگیری میکنند و در پیشرفت علمی خود ادامه می دهند. آنها نه تنها از نظر تحصیلی پیشرفت می کنند ، بلکه از نظر اجتماعی نیز پیشرفت می کنند.

 

مدارس ابتدایی محیطی امن برای کودکان

وقتی بچه ها به مدرسه می روند، این فرصت را به مادران می دهد که از فرزندان خود دور باشند و در نتیجه به آنها اجازه می دهد استقلال پیدا کنند. از طرف دیگر ، مادران فاقد استرس می شوند زیرا فرزندان خود را در مدارس مستقر می کنند و دائماً نگران وضعیت خوب فرزندان خود نیستند. بنابراین ، مادران با حضور در مدرسه ، فرصت کسب دانش را به فرزندان خود ارائه می دهند ، که این پایه و اساس سایر انواع یادگیری های دیگر است که کودک در زندگی دریافت می کند. بنابراین به کودکان این امکان را می دهد تا آرزوها را شکل دهند و برای رسیدن به آنها و تحقق آنها تلاش کنند.

 

الزامات آموزش در مقطع ابتدایی

قدرت خواندن

آموزش ابتدایی دارای جنبه های مهمی میباشد و موضوعات مختلفی را پوشش میدهد. کسب مهارت های لازم برای موفقیت در این مقطع به توانایی خواندن بستگی دارد. مهارت خوب خواندن پایه و اساس پیشرفت تحصیلی است. مهارتهای که دانش آموزان در مقاطع دیگر فرا میگیرند، به مهارت خواندن بستگی زیادی دارد. معلمان آموزش ابتدایی برای مقابله با چالش های آموزش خواندن به کودکان ، باید مهارت های تدریس خود را افزایش دهند. دانش آموزان در هر کلاس مشخص مهارت های خواندن بسیار زیادی دارند. معلمان مدارس ابتدایی باید استراتژی هایی داشته باشند تا به دانش آموزان در تفسیر ایده های پیچیده، پرورش مهارت های انتقادی و تحلیل اطلاعات از منابع مختلف برای یادگیری همه مباحث کمک کنند.

۵. مشکلات آموزشی در مقطع ابتدایی در ایران

نظام آموزشی کشور همواره مورد انتقاد بوده و است. در خیلی از کشورهای دنیا سرمایه گذاری ویژه ای روی مقطع ابتدایی شده است و اهمیت این مقطع به خوبی درک میشود. ضعف و کاستی های زیادی در این مقطع در کشور احساس میشود که به بازگو کردن مهمترین آن ها خواهیم پرداخت.

عدم جذابیت محیط آموزشی

مدارس در ایران به ویژه در مقطع ابتدایی برای دانش آموزان فاقد هر گونه جذابیت میباشد. بچه ها ابتدایی برای دل کندن از خانواده و وابستگی به محیط جدید به شدت به جذابیت های محیطی وابسته هستند. چنانچه محیط آموزشی دارای جذابیت باشد ارتباط رفتاری دانش آموزان با محیط زودتر و بهتر برقرار میشود. محیط های خشک و فرسوده مدارس، مدارس فاقد امکانات بازی و فضای سبز، محیط فاقد رنگ آمیزهای شاد و عدم مطلوبیت کلاس ها از عواملی هستند که شکاف بزرگی بین علاقه و یادگیری دانش اموزان مقطع ابتدایی ایجاد کرده است.

 

شروع کلاسهای صبح زود

کلاس دوم و اول ابتدایی از حساسیت های زیادی برخوردار است. در این سن برای اولین بار دانش آموزان از محیط خانواده جدا میشوند و وارد محیط جدید تر میشوند. نیاز به استراحت و خواب کافی از الزمات سنی این دوره محسوب میشود. اما شروع زود هنگام کلاس های در صبح، باعث ایجاد بی حوصلگی و فرار بچه ها از مدارس میشود. شروع ساعت مناسب برای دانش آموزان ابتدایی میتواند باعث ایجاد انگیزه علاقه کافی در آنها شود.

فضای استرس زا

همه ما ها فضای پر از استراس مدارس را تجربه کرده ایم. متاسفانه رویکرد بسیار نامناسبی بر فضای مدارس در ایران حاکم است. محاکمه آموزشی دانش آموزان ابتدایی باعث شکل گیری و نهایدنه شدن استرس و ترس در دانش آموزان ابتدایی شده است. به نحوی که طول تحصیل خود را همواره با این ترس سپری میکنند. در سالهای اول آموزش باید تعامل بسیار مناسب و دوستانه با دانش آموزان داشت تا با این تعامل انها بتوانند به صورت منطقی وارد فضای یادگیری شوند.

عدم توجه به خلاقیت دانش آموزان

به دلیل استفاده از روش های سنتی در تدریس، زمینه مناسب برای کشف خلاقیت دانش آموزان وجود ندارد. تکیه برای تکنیک های منسوخ شده در تدریس، زمینه کشف استعداد و خلاقیت در دانش آموزان را مسدود کرده است. خلا تدریس و آموزش مفهومی و شهودی، باعث حفظ کردن مطالب و عدم ابتکار در مدارس شده است. با توجه به تغییر و تحولات در نظام های آموزشی دنیا، آموزش و پرورش کشور باید همزمان با تغییرات، سبک تدریس را نیز به روز رسانی کند.

عدم تخصص کافی مدرسان

در هر زمینه ای تخصص عامل پشرفت و ترقی است. این مهم در آموزش و تدریس بسیار پر اهمیت نیز میباشد. چون دانش آموزان سرمایه های یک کشور محسوب میشوند. عدم تخصص کافی مدرسان در ایران به ویزه در مقطع ابتدایی یکی از بزرگترین ضعف های ساختاری نظام آموزشی ایران محسوب میشود. انتقال آموزش های صحیح، شیوه بیان و تدریس، برخورد با دانش آموزان و تشویق آنها به انس با محیط آموزشی از مهم های این زمینه است. متاسفانه در سالهای اخیر مدرسانی به امر تدریس در قطع ابتدایی گماشته شده اند که فاقد توانایی کافی برای تدریس میباشند. برخورد های خشک و غیر صمیمی و گاها تنبیه های بدنی فضای ترس و ناخوشایندنی را ایجاد میکند.