دبستان و پیش دبستان دخترانه ذهن خلاق

دبستان و پیش دبستان دخترانه ذهن خلاق

اصلی‌ترین نیاز یک دانش‌آموز و وظیفۀ والدین

در این گفتار روی سخن ما با شما والدین محترم است؛ اغلب والدین به تحصیل دانش‌آموزان خود اهمیت فراوانی می‌دهند، پیش از شروع سال تحصیلی به فکر هستند تا تمام آنچه را دانش‌آموزان نیاز دارند تهیه کنند. برخی به فکر تهیۀ لوازم‌التحریر، فرم مدرسه، کیف و کوله‌پشتی مناسب، میز و چراغ مطالعه و... هستند، اگرچه تهیه‌ی لوازم‌التحریر و دیگر ملزومات نیز جزء نیازهای ضروری دانش‌آموزان است اما نباید مهم‌ترین نیاز دانش‌آموزان را فراموش کرد. مهم ترین نیاز دانش‌آموزان انتخاب صحیح مدرسه است؛ حتما شنیده‌اید که "خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج"
 
در واقع انتخاب بهترین مدرسه، در هر مقطع تحصیلی، موفقیت دانش‌آموز را تضمین می‌کند. شما به عنوان والدین دانش‌آموز، مسئولیت مهم انتخاب بهترین مدرسه را به عهده دارید. به خاطر داشته باشید هر اندازه برای دانش‌آموزان کتاب‌های کمک درسی بخرید، به هیچ‌وجه انبوهی از کتاب‌های کمک درسی نمی‌تواند جای یک مدرسۀ خوب و معلم خوب را بگیرد.
 
مدرسه فضای آموزشی است که قرار است دانش‌آموزان، سال تحصیلی را در آنجا سپری کنند؛ آموزش مناسب، معلمان باتجربه و دلسوز، امکانات آموزشی، برنامه‌ریزی درسی صحیح و هدایت صحیح دانش‌آموزان در مسیر تحصیل تنها در یک مدرسۀ خوب با مدیریت مسئولانه به وقوع می‌پیوندد.


مدرسه مکانی برای رشد و شکوفایی و تضمین‌کننده آینده

 مدرسه جایی است که فرزندان سال‌های زیادی از عمرشان را در آن می‌گذارند. سال‌هایی که در اوج یادگیری هستند، در واقع مانند بذری هستند که اگر در بهترین شرایط قرار گیرند در آینده ثمره خوبی به بار می‌آورند. رفتار کادر آموزشی و هم کلاسی‌ها تاثیر زیادی بر فرزندان می‌گذارد. امکانات رفاهی و آموزش‌های جانبی مانند آموزش کار با کامپیوتر، زبان انگلیسی وآزمایشگاه مجهز و ... بسیار مهم است. ازجمله معیارهای یک مدرسه خوب این است، که شرایط و جو مدرسه و کلاس درس را به گونه‌ای کنترل کند که فرزند شما بتواند در فضایی شاد و مثبت به دور از فشار و اضطراب آموزش ببیند.
 

معیارهای انتخاب بهترین مدرسه چیست؟

 معیارهای اصلی برای دست‌یابی به بهترین مدرسه در منطقه‌ای که حضور دارید چیست؟
موارد زیادی وجود دارد که باید به دقت آن‌ها را بررسی کرد و سپس مدرسه را انتخاب کرد: امکانات آموزشی مدرسه، بهداشت فضای مدرسه، میزان توجه و تعهد کاری کادر آموزشی مدرسه، آموزش‌های جانبی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی، فضای شاد و سابقه‌ی موفقیت دانش‌آموزان که پیش از این در این مدارس تحصیل کرده‌اند و در مسیر تحصیلی خود موفقیت‌های فراوانی به دست آورده‌اند.
 
1.    کدام مدرسه بهترین است؟

این سوال در واقع پاسخ دقیقی ندارد. در واقع سوالی که والدین باید بپرسند این است: بهترین مدرسه برای فرزند من کدام مدرسه است.
مدارس، در زمینه‌های مختلفی با هم تفاوت دارند. از سیستم آموزشی و میزان سخت‌گیری در بحث آموزش تا میزان توجه به موضوعات فرهنگی، تربیتی، مذهبی و مانند آن. ممکن است مدرسه‌ای که از نظر مادر یا پدر یک دانش‌آموز، خوب و حتی بهترین است، از نظر یک مادر یا پدر دیگر حتی غیر قابل بررسی باشد. پدران و مادران باید در هنگام انتخاب مدرسه، علاوه بر توجه به ابعاد آموزشی و میزان توجه مسئولین مدرسه به موضوعِ مهمِ آموزش، به موضوعات دیگر مانند ابعاد تربیتی، فرهنگی و مذهبی مدرسه نیز توجه کنند. دیده می‌شود که اولیای دانش‌آموز پس از یک سال، از مدرسه نارضایتی شدید دارند و این نارضایتی، به دلیل جو فرهنگی حاکم بر مدرسه است. اولیایی وجود دارند که ترجیح می‌دهند مدرسه به مسایل مذهبی توجه ویژه و بیش از حد تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش داشته باشد. آیا این توقع بیجایی است؟ نه! این، میلِ والدین است. اگر یک مدرسه در حد استانداردها و ضوابط تعیین شده توسط آموزش و پرورش برنامه‌های فرهنگی و تربیتی را اجرا کند، به وظیفه خود عمل کرده اما ممکن است برخی والدین، توقع سطح دیگری از این اقدامات را داشته باشند. یا درباره مسایل درسی، مدارس باید طبق برنامه درسی و استانداردهای تعیین شده، اموز آموزشی را اداره کنند. ممکن است اولیایی باشند که توقع چیزی بیش از آنچه در آموزش و پرورش تعیین شده است را داشته باشند. آیا این اشتباه است؟ نه. این یک تصمیم و خواست طبیعی اولیا است. بنابراین طبیعی است که به دنبال مدارسی باشند که روی مسایل آموزشی تمرکز بیشتری دارند. به همین دلیل، پرسش «بهترین مدرسه کدام است؟» پاسخی ندارد بلکه سوال درست این است که: بهترین مدرسه برای فرزند من کدام است؟ 

2.    مدارس غیر دولتی بهتر هستند یا مدارس دولتی؟

در سیستم آموزشی ما انواع مختلفی از مدارس وجود دارند. از جمله مدارس دولتی، مدارس هیات امنایی، مدارس غیردولتی (که در گذشته به آن مدارس غیر انتفاعی گفته می‌شد)، هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه ای و غیره. تفاوت این

مدارس در چیست؟
در واقع، بجز موضوع «زمینه» که تفاوت جدی ایجاد می‌کند (مثلاً مدرسه های فنی و حرفه ای و هنرستان ها مهارت محور هستند و با مدارس شاخه نظری که رشته های ریاضی و تجربی و انسانی دارند) نباید تفاوتی بین سایر انواع مدارس باشد. پس چرا ضرورت تشکیل چنین مدارسی احساس شد؟ 
در واقع، طبق قانون اساسی قرار بود آموزش در کشور تا دانشگاه رایگان باشد. اما بعدا در عمل، نیازهایی وجود داشت و اولیایی بودند که خواست هایی داشتند که در قانون آنها پوشش داده نشده بود. به صورت مشخص، در ساال 1367 درخواست هایی برای تشکیل مدارس مذهبی یا مدارس با رویکردهای مذهبی وجود داشت. در پاسخ به این نیاز، مجوز برای تشکیل مدارسی با نام غیر انتفاعی صادر شد که بعدها به مدارس غیر دولتی معروف شدند. این مدارس، رویکردهای آموزشی، فرهنگی و تربیتی خود را بر اساس قانون اما با شدت و حدت متفاوتی در پیش گرفتند. علاوه بر این مدارسی داریم که موسسان آن، افراد خیر یا سرشناس هستند. این مدارس، توسط هیات امنا اداره می شوند و چند نوع مدرسه دیگر هم در حال حاضر وجود دارد. 
اینکه کدام یک از آنها بهتر هستند، موضوعی است که به سادگی نمی توان به آن پاسخ داد. واقعیت این است که بر خلاف تصور بسیاری از ما، بسیاری از مدارس دولتی عملکرد عالی در ابعاد مختلف دارند (چه آموزشی، چه تربیتی و چه فرهنگی). اما در مجموع، کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به شخصی سازی و متناسب شده برنامه‌های مدارس با خواست و نگاه اولیا، مدارس هیات امنایی، نمونه مردمی و غیر دولتی با توجه به اینکه فراتز از کف استانداردهای تعیین شده توسط آموزش و پرورش فعالیت می کنند احتمالا بهتر هستند. 

3.    در انتخاب مدرسه به چه مواردی توجه کنیم؟

چه پارامترهایی در انتخاب یک مدرسه اهمیت دارد و به چه موضوعاتی توجه کنیم؟ 
در انتخاب مدرسه موضوعات مختلفی اهمیت دارند که مادر و پدر باید به این موارد هنگام انتخاب مدرسه توجه کنند. به عنوان مثال، برنامه و سیستم آموزشی، ساعات درسی، فوق برنامه ها، نظم و ترتیب مدرسه، پایبندی مدرسه به برنامه های اعلام شده، برنامه های فرهنگی و تربیتی مانند اردوها هم از نظر تعداد و هم از نظر کیفیت، موضوعات مرتبط با امور مذهبی و برنامه های مدرسه در این حوزه، موضوعات مالی مانند هزینه های رسمی و اعلامی، هزینه های غیر رسمی که در موقعیت های مختلف از اولیا دریافت می شود، دبیران و معلمین و سوابق آنها، نظرات اولیای دانش آموزان فعلی و قبلی مدرسه و در نهایت، ممکن است برای برخی از اولیا مواردی مانند تعداد قبولی ها در دانشگاه ها یا مدارس خاص و مانند آن هم مطرح باشد هرچند امروزه بسیاری از کارشناسان درباره اهمیت این فاکتور لااقل نسبت به گذشته، تردید دارند.